Πέμπτη 13 Μαρτίου 2014

ΝΕΟΤΕΡΗ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ: ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΕΒΕΛΙΝ - ΜΙΣ ΜΑΝΤΟΟΥ

ΝΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΕΤΕ ΤΙΣ ΔΥΟ ΗΡΩΙΔΕΣ ΕΒΕλΙΝ – Μ.ΜΗΝΤΟΟΥΣ ΚΑΙ ΝΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΕΤΕ ΤΗΝ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗ ΤΟΥΣ ΣΤΑ ΔΙΛΗΜΜΑΤΑ ΤΟΥΣ (ΘΕΤΙΚΗ-ΑΡΝΗΤΙΚΗ) Η ΕΒΕΛΙΝ Η Έβελιν πρόκειται για μία τυπική γυναίκα του 20ου αιώνα, η οποία είναι να ασφυκτιά από τη καταπιεστική κοινωνία στην οποία έχει μεγαλώσει και ζει. Οι αναχρονιστικές αντιλήψεις θέλουν τους ανθρώπους τις μικροαστικής κοινωνίας και ειδικά τις γυναίκες να ζουν μίζερα και βλέπουν τη ζωή να περνά δίπλα τους χωρίς να την παίρνουν στα χεριά τους. Μια τέτοια γυναίκα είναι και η Εβελυν ,η οποία φαίνεται να είναι άβουλη και ανεκτική αφού υπομένει στωικά την άσχημη συμπεριφορά που έχουν τόσο το αφεντικό στη δουλειά της όσο και ο πατέρας της στο πρόσωπο της, γεγονός που μας οδηγεί στο να τη χαρακτηρίσουμε και καλόκαρδη, αφού εκείνη συνεχίζει να τους αγαπάει και να τους φροντίζει χωρίς να αντιδρά, οντάς απαθής .Την αδιάφορη κατά τα άλλα ζωή της έρχεται να φωτίσει ο Φρανκ, ένας άντρας πολύ σωστός ,καλός και ανοιχτόκαρδος, ο οποίος φαίνεται να την αγαπάει και να την φροντίζει όσο κανένας άλλος. Παρόλα αυτά όταν εκείνος της ζητά να μεταναστεύσουν και να αρχίσουν τη ζωή τους στο Μπουένος Άιρες εκείνη διατηρεί πολλές επιφυλάξεις για την απόφαση της αυτή παρά την αγάπη που του έχει. Η Εβελυν φαίνεται να είναι πολύ υπεύθυνη και να έχει ηθική συνείδηση αφού δεν θέλει να αθετήσει την υπόσχεση που έδωσε στη μητέρα της να προσέχει τον πατέρα και τα αδέλφια της όταν εκείνη πεθάνει. Όταν πρέπει λοιπόν να αποφασίσει για το δίλημμα που έχει εμφανιστεί στη ζωή της τότε παίρνει πολύ σοβαρά την υπόσχεση της αυτή πράγμα που βαραίνει τη συνείδηση της και δεν της επιτρέπει να φύγει από τη μίζερη ζωή της και να ζήσει έτσι όπως επιθυμεί και με αυτόν που αγαπάει. Έτσι λοιπόν οι ένοχες καταβάλουν την Εβελυν η οποία εν τέλει αποφασίζει να μη φύγει και φροντίζει την οικογένεια της. Αυτή η πράξη φανερώνει τόσο την ηθική συνείδηση της πρωταγωνίστριας όσο και την αδυναμία της να αντιμετωπίσει τους φόβους και τη δείλια της και να ελευθερωθεί. Η ΜΙΣ. ΜΗΝΤΟΟΥΣ Η Μ.Μηντοους αρχικά φαίνεται ότι είναι μελαγχολική ,ψυχρή και έχοντας ένα βλέμμα απελπισίας να περνά μέσα από τους διαδρόμους του σχολείου στο οποίο δουλεύει. Έπειτα όταν μπαίνει στην τάξη δείχνει τόσο αυστηρή που ακόμα και οι μαθήτριες τους τρόμαξαν. Η καρδία της είναι πληγωμένη και είναι ψυχολογικά κατεστραμμένη αφού ο μικρότερος σε ηλικία αρραβωνιαστικός της έγραψε ένα γράμμα στο οποίο της λέει πως θέλει να ακυρωθεί ο γάμος που πρόκειται να έκαναν. Η ίδια νιώθει προδομένη και πολύ απογοητευμένη από τον αγαπημένο της που ξαφνικά άλλαξε τη γνώμη του και αποφάσισε να την παρατήσει και πιστεύει ότι το γεγονός αυτό θα διαβάλλει την τιμή της και θα πρέπει να αλλάξει πόλη και σχολειό έτσι ώστε να ξαναρχίσει τη ζωή της κάπου που δεν γνωρίζουν για εκείνη. Φαίνεται να βάλλεται από τα ειρωνικά βλέμματα των συναδέλφων της και προσπαθεί με κάθε τρόπο και ηρεμία που της έχει απομείνει να χειριστεί την κατάσταση και να αμυνθεί. Υπάρχει μέσα στο κείμενο μια αντίθεση ανάμεσα στην ευτυχία και τη θλίψη που νιώθει η ηρωίδα. Η πρωταγωνίστρια φαίνεται να κινείται ανάμεσα στην ευτυχία που ένιωθε πριν το γράμμα άλλα και τη δυστυχία που νιώθει όταν το παίρνει. Όμως στο τέλος του διηγήματος όταν είναι αποφασισμένη ότι πρέπει να αλλάξει τη ζωή της λαμβάνει ένα γράμμα που της ανατρέπει όλο το σκηνικό αφού ο αγαπημένος της άλλαξε γνώμη και θέλει να παντρευτούν . Εκείνη μεθυσμένη από χαρά και ελπίδα παραβλέπει τις παρατηρήσεις τις διευθυντρίας και πηγαίνει στην τάξη με χαμόγελο και κέφι να συνεχίσει το μάθημα μουσικης.

1 σχόλιο:

ΟΚΤΑΒΙΑ είπε...

Ωραία! Έχεις αποδώσει, όπως ζητούσε η άσκηση τα διλήμματα των δύο ηρωίδων και τα αίτια που τα δημιουργούσαν. Ίσως θα μπορούσες να επεκταθείς λίγο περισσότερο σχολιάζοντας τις ψυχικές διακυμάνσεις και το εύθραστο του χαρακτήρα των δύο γυναικών.